Paulien
van den Berg
Alyssa
van der Lans
Celeste
Vervoort
Noortje
ten Wolde
5GE1
Januari
2015
Inleiding
Een nagelaten
bekentenis
(1894) is het bekendste boek van de Nederlandse schrijver Marcellus Emants
(1848- 1923). Dit werk is nog steeds een belangrijke aanwezigheid in de
Nederlandse schoolliteratuur; vandaar dat deze roman het onderwerp is voor dit
werkstuk.
Analyse
Een
nagelaten bekentenis is een heel apart boek. Op de
een of andere manier is Emants erin geslaagd je gaandeweg het boek medelijden
te laten krijgen met een uiterst trieste hoofdpersoon die ook nog eens een
moord heeft gepleegd op zijn vrouw, waarvan je eigenlijk niet weet of deze
moord nou “terecht was”. Het boek begint met de zin “Mijn vrouw is dood en al
begraven.” Dat is natuurlijk een uiterst merkwaardig begin en daarmee heeft
Emants al de volledige aandacht gekregen. De rest van het boek is eigenlijk een
grote biecht geschreven vanuit de hoofdpersoon Willem Termeer over hoe het
zover is gekomen dat hij die vrouw vermoord heeft. De titel is ook makkelijk te
verklaren, aangezien het hele boek een grote bekentenis is over hoe en waarom hij zijn vrouw heeft vermoord.
Hij begint het verhaal met zijn jeugd.
Hij vertelt over hoe verschrikkelijk hij is en over hoe lelijk en laf en
verschrikkelijk zijn jeugd was. Daarbij plaatst hij eigenlijk daar al alle
schuld buiten zichzelf, hij begint hier al met het afschuiven op een aaneenschakeling
van gebeurtenissen waar hij verder (volgens hemzelf( weinig aan heeft kunnen
doen. Die lijn gaat door in het hele boek, het determinisme staat centraal in
het boek. Alle gebeurtenissen komen voort uit eerdere gebeurtenissen en hij is
als persoon daar nogal passief in gebleven. Dat zorgt er ook voor dat hij de
uiteindelijk gepleegde moord min of meer kan rechtvaardigen. Het poneert zijn
daad alsof het de enige uitweg was.
Het hoofdthema van het boek is het
zoeken naar liefde en de uiteindelijke conclusie dat echte liefde niet echt kan bestaan, dat het meer een
illusie is. Elke liefdesrelatie die Termeer aangaat is op enig punt niet goed
genoeg, ofwel de liefde kom enkel van zijn kant (zoals bij Carolien en bij de
eerdere onbeantwoorde liefdes), ofwel het is geen liefde maar pure schijn omdat
dat vanuit de maatschappij van hem verwacht wordt (zoals bij Anna). Uiteindelijk
zorgt de drang naar liefde bij Termeer ervoor dat zijn hele leven een zooitje
wordt, en hij schuift het af op zijn eigen lafheid. Die lafheid schuift hij
weer af op dat hij de lafheid heeft geërfd en dus stelt hij dat het allemaal
niet zijn schuld is, hoe zijn leven met de uiteindelijke moord is verlopen.
Naast de ik-persoon Willem Termeer, die
dus vooral heel miezerig en laf overkomt en waarbij het maar niet lukt om
zichzelf te uiten en zijn leven daadwerkelijk op de rails te krijgen, zijn er
uiteraard ook andere belangrijke personen in het boek. Allereerst Anna, de
vrouw waarmee hij uiteindelijk trouwt. Dat was meer uit noodzaak en wanhoop dan
daadwerkelijke liefde en dat blijkt ook al snel want het hele huwelijk bestond
uiteindelijk uit langs elkaar heen leven. Vaak in stilte, soms met ruzie. Anna
is ook uiterst verdrietig over de dood van hun enige kind. Dat is iets waar
Termeer compleet harteloos over doet. Anna zelf doet helemaal niets, ze wil ook
niet scheiden van Termeer toen hij dat voorstelde, want ze ziet het als haar
plicht om in dit huwelijk te blijven ook al is het volkomen mislukt. Het boek
maakt het makkelijk om haar snel heel vervelend te gaan vinden, wat waarschijnlijk
het resultaat is van het feit dat het boek is geschreven vanuit het perspectief
van Termeer.
Daarnaast is er de buurman De Kantere,
een ex-predikant, de man waar Anna van is gaan houden, zeker na de dood van
haar dochtertje. En dat weet Termeer. Maar desondanks sukkelt het huwelijk van
Willem en Anna voort.
Dan is er nog Carolien. Dat is de vrouw
bij wie Willem Termeer denkt echte liefde te hebben gevonden. Hij houdt van
haar en is bereid van alles op te geven voor haar, maar zij is uiteindelijk
enkel uit op zijn geld. Ergens voelt het voor Termeer alsof hij de moord op
zijn vrouw pleegt voor Carolien. Alsof die moord nodig was, hem te bevrijden
van het blok aan zijn been, zijn vrouw, om dan een leven met Carolien op te
bouwen. Het voelt voor hem ook niet vreemd dat Carolien zoveel geld eist, want
het is logisch dat als hij haar helemaal voor zichzelf wilt, zij hem ook
helemaal mag krijgen. Zo is zijn beredenering. Het boek eindigt ermee dat hij
zich afvraagt het te moeten bekennen aan Carolien, in de hoop dat ze dan eindelijk
echt van hem kan houden. Het is een ontzettend triest einde, want als lezer
weet je dat zijn verhouding met Carolien helemaal nergens op slaat en is het
pijnlijk om te lezen dat hij telkens hoop blijft houden dat het Carolien om
meer dan geld te doen is. Daardoor krijg je ook medelijden met Termeer.
Ondanks het feit dat de hoofdpersoon
‘normale mensen’ haat, hij zijn vrouw heeft vermoord, egoïstisch is en af en
toe compleet harteloos lijkt, krijg je sympathie voor hem. En dat is wat dit
boek bijzonder maakt. Je begint hem te begrijpen en voelt met hem mee over het
feit dat het hem niet lukt liefde te vinden en het hem zoveel moeite kost niet
op te biechten wat hij met zijn vrouw heeft gedaan, in plaats van dat je hem er
echt op veroordeelt.
Plaatsing
in een literaire stroming
Een
nagelaten bekentenis is een werk dat valt onder het
naturalisme. Het naturalisme heeft een aantal kenmerken die allen voorkomen in Een nagelaten bekentenis.
Naturalisme wordt als een uitwerking of
gevolg van het realisme gezien. Waar het realisme het doel heeft om de waarheid
zo objectief mogelijk weer te geven (in dit geval het leven van de mens),
poogde het naturalisme ook te laten zien waarom een mens wordt zoals hij is. Een nagelaten bekentenis is het
‘zelfgeschreven’ levensverhaal van een man die net zijn vrouw heeft vermoord
vanaf zijn lagere school tot het heden. Op de tweede pagina van het verhaal
wordt dit letterlijk gesteld:
Om
te doen begrijpen, hoe verschillend ik me zelf voorkom van de overgrote
meerderheid der mensen, is ’t niet genoeg, dat mijn bekentenis aanvangt met de
dag, waarop ik mijn overleden vrouw leerde kennen. Ik moet opklimmen tot de
eerste ervaringen, die mij mijn duister binnenste ontsluierden.
Over het algemeen zijn naturalistische
romans somber en pessimistisch en gaan over mensen die het psychisch moeilijk
hadden. De hoofdpersoon Willem heeft een heleboel mentale lasten waaronder
faalangst en mensenschuwheid. Hij voelt zich een afwijkend persoon en vraagt
zich af hoe dat komt.
Was
ik werkelijk in één of meer opzichten een uitzondering, een abnormaliteit en zo
ja, in hoeverre dachten, voelden, streefden, vermochten de normale naturen meer
of minder dan ik? […]
De
antwoorden waren steeds even vernederend als verlammend ; maar het troosteloze
van die uitkomst heeft mij er niet toegebracht aan de juistheid te twijfelen.
Ik hield en houd me voor een degeneratie.
Ik
kan misschien minder lijden, maar zeker ook minder genieten dan de gewone,
gezonde mens. (blz. 64)
Ook is Willem niet sociaal aangelegd en
neigt hij naar het kwade.
Genot
zoekt al wat ademhaalt ; maar het normale, het goed individu vindt bevrediging
in een leven ten bate van anderen. Mijn natuur hunkert naar een genieten ten koste
van anderen en krijgt, in plaats van blijmoedige voldoening, lusteloze
afmatting. (blz. 64)
Dit fragment wordt gevolgd door het
volgende, wat nog een belangrijk element uit het naturalisme bevat, namelijk de
invloed van overerving en opvoeding:
In
de herediteit meende ik de verklaring hiervoor te vinden.
Geen
liefde had mijn ouders samengevoerd ; van daar het kille, nuchtere egoïsme van
mijn gemoedsleven. Uitgeput door een woeste jeugd had mijn vader me nog wel
zijn overspannen begeerten geschonken, maar niet de kracht ze te beteugelen of
te voldoen. Door het besef van mijn minderheid in de strijd des levens was ik
lafhartig geworden bij mijn eerste botsing met een ander individu en de
ijdelheid, het erfdeel van mijn moeder, had me gedwongen die zwakheid zó goed
te koesteren dat ie onuitroeibare wortels moesten schieten in het diepst van
mijn ziel. (blz. 65)
Het naturalisme ging ervan uit dat een
mens gevormd wordt door drie factoren: erfelijke aanleg, sociaal milieu
(opvoeding) en de tijd waarin een mens wordt grootgebracht en leeft.
De erfelijke aanleg en de opvoeding zijn
samengevat in het vorige fragment.
Het volgende segment zet Willems visie
uiteen over de invloed van de tijd waarin men leeft:
’t
Is waar, hoe beter een mens past in zijn tijd, vooral in de conventies van zijn
tijd, hoe minder hij in onaangename botsingen komt, hoe minder hij dus
gedwongen wordt door te denken over de ware beweegredenen van de menselijke
handelingen, hoe gereder hij derhalve allerlei moois bij anderen onderstelt,
dat hij in zich zelf meent waar te nemen, hoe tevredener hij bijgevolg is in
zijn verblindheid en hoe gunstiger hij denken moet over het leven. (blz.63)
Een ander kenmerk van het naturalisme is
het fatalisme: de opvatting dat het leven geheel bepaald wordt door het
noodlot. Willem denkt ook dat het noodlot van buitenaf wordt bepaald. Hij heeft
moeite met het feit dat hij niet is of doet wat hij wil zijn of doen en zijn
onvermogen daar iets aan te veranderen:
Maar
niets… niets te willen, niets te kunnen en dan toch terug te schrikken voor een
leven zonder enige belangstelling, toch de sprong niet te durven wagen in de
eindeloze slaap… de marteling was zo uitgezocht wreed, als alleen die gruwbare
macht, welke ons leven afbakent – noem ’m het lot, de omstandigheden, de
herediteit, God – er een kan verzinnen en uitwerken! (blz.
83)
Het naturalisme legt ook een grote
nadruk op onderbewuste gevoelens, vooral op de seksuele. Willem verlangt
praktisch heel zijn leven naar liefdevolle seks, vrouwen en emoties en denkt
dat (en oplossingen voor velen van zijn
problemen) te vinden door te trouwen met Anna. Hij vindt echter pas zijn
seksuele bevrediging bij Carolien die hij daarvoor betaalt.
Maar
neen! - Carolien was keurig ingericht ; haar mooi viel dichtbij niet tegen ; ze
had niets, dat me hinderede ; ze gedroeg zich noch ruw, noch verveeld ; ze
deed, alsof er geen geld in het spel was en een uur lang genoot ik ongeveer,
wat ik zo vaak, op zoveel plaatsen vruchteloos gezocht had. (blz
137)
Toch weet Willem dat het met Carolien
slechts een illusie is, maar hij kan niet meer zonder haar. Vooral overeenkomen
van een prijs en het feit dat ze hetzelfde biedt aan andere mannen zit hem
dwars.
Dit
afschuwelijke taxeren van haar liefkozingen deed voor een ogenblik mijn illusie
haast geheel verbleken. Had ze mij die woorden maar geschreven, nooit ware ik
tot haar weergekeerd. Nu mijn ogen haar echter bleven genieten, was mijn
verstand onmachtig zich af te wenden. Ik verzwolg de pijnlijk impressie gelijk
een vis de hoek verzwelgt, die verborgen is in het aas. (blz.143)
Werkspecifiek
belangrijk onderdeel/ kenmerk
In het boek zijn duidelijk elementen van
het leven van Marcellus Emants terug te zien. In het boek Een nagelaten bekentenis, één van zijn belangrijkste boeken, heeft
hij een aantal aspecten van zijn eigen leven laten terugkomen in de
hoofdpersoon, Willem Termeer. Een voorbeeld hiervan is dat Emants een slechte
en ongemotiveerde leerling was en dat hij de dood van zijn vader beschouwde als
een goed excuus om niet af te studeren. In het boek wordt Termeer ook neergezet
als een slechte leerling, die zijn studie niet afmaakte. Verder leefde Emants
van de erfenis van zijn vader en heeft hij nooit een baan gehad, wat ook bij
Termeer het geval was.
Emants is een van de weinigen die in de
Nederlandse literatuur geschreven heeft in de stijl van het naturalisme. Emants
leefde en dacht zelf ook voor een groot deel in het gedachtegoed van het naturalisme.
Alles is van tevoren bepaald en het is onmogelijk om het lot te veranderen. In
het boek zie je dit ook duidelijk terug in de manier van denken van Termeer.
In het boek vermoordde Termeer zijn
vrouw. Dit is niet gebaseerd op het leven van Emants. Op het moment dat zijn
boek uitkwam, had hij een stabiel huwelijk. Toch kende zijn relaties met
vrouwen in zijn leven veel naturalistische elementen. Zijn eerste vrouw
overleed na slechts twee jaar huwelijk. Ook zijn tweede vrouw stierf, ditmaal
na 20 jaar huwelijk. Zijn derde huwelijk was een ongelukkig en dramatisch. Uit
dit huwelijk werd een dochtertje geboren dat Emants heel erg verwende.
Emants maakte zichzelf niet geliefd bij
de mensen, omdat hij heel erg pessimistisch overkwam. Hij zei hierop het
volgende: ‘U noemt mij een pessimist, en ik aanvaard die naam’. Emants was geen
vrolijke man en vond het leven zeker naarmate hij ouder werd één grote ketting
van teleurstellingen. Hij vond het leven nutteloos en hij geloofde niet in ware
liefde. Het karakter Termeer heeft zijn pessimistische blik op de duidelijk te
danken aan het eigen leven van zijn schrijver.
Emants hield van reizen en Termeer
hoopte dat hij door te reizen liefde zou vinden. Hoewel niet kan worden gezegd
dat hij echt van reizen hield, leek het alsof hij minder ongelukkig was toen
hij reisde dan toen hij op één plaats woonde.
Aan het einde van het leven werd Emants
steeds somberder. Hij wilde dat het leven voor hem voorbij was. In het hele
boek waren de gedachten van Termeer somber en op het randje van depressief,
terwijl Emants niet depressief of somber was toen hij het boek schreef. Wel was
hij een geboren pessimist. Hij was, zoals hiervoor al gezegd, tijdens het
schrijven van Een nagelaten
bekentenis ook nog gelukkig getrouwd. Echt depressief werd hij pas in zijn
derde huwelijk; zijn vrouw had bovendien last van ernstige zenuwaanvallen. Het
voelt alsof hij in de toekomst naar zichzelf kon kijken en dat verwerkte in het
karakter Termeer.
Historische
plaatsing van het werk
Het boek laat duidelijk de
maatschappelijke ontwikkelingen van 1880 tot 1920 zien. De wetenschap en dan
vooral de psychologie maakten grote veranderingen door die een minstens even
grote invloed hadden op de maatschappij. Het is de tijd van de wetenschap en
het bestuderen van de mens zelf. Niet enkel de psychologie maar ook de biologie
verandert sterk. Darwins evolutietheorie echoot nog na in de samenleving en
brengt ook nieuwe ideeën tot leven in de literatuur. Er ontstonden veel nieuwe
vragen zoals: Wat voor invloed heeft deze erfelijkheid op ons? Wat als alles
erfelijk is? Kunnen onze fouten ook de schuld van onze voorouders zijn? De mens
is niet langer verheven boven de natuur maar is er zelf een onderdeel van. De
mens is slechts één van de vele toevallige uitkomsten van het blinde
evolutionaire proces. De ontgoocheling die velen voelen door de theorie
veranderd in deze tijd geleidelijk in een acceptatie en brengt natuurlijk veel
cynisme mee. Wat als je slechts een fout in het proces bent? Dit thema komt natuurlijk
heel duidelijk terug in het boek.
Een andere wetenschapper die de
grondvesten van de samenleving in die tijd deed trillen was Freud. Zijn
psychoanalyse en het idee dat de menselijker psyche ontleedbaar is geven de
literatuur een duw in een heel andere richting. Het menselijke zielenlevens
werd natuurlijk altijd wel bestudeert in romans, maar nu kreeg het allemaal een
wetenschappelijk tintje. Deze zelfontleding, dit analyseren van al zijn gedrag
door de hoofdpersoon, is dan ook een weerklank van de sterke maatschappelijke
veranderingen in die tijd.
Naast al deze veranderingen heeft het
boek een ander aspect van de samenleving van 1880 tot 1920 bewaard; het
huwelijksleven. In Nederland waren het huwelijk en het gezin heel belangrijk.
Bijna 90% van de volwassenen trouwde. Het merendeel van de mensen trouwde als
ze eind twintig waren en dus al goed in staat voor zichzelf te zorgen. Het was
volgens de maatschappij de beste levensvorm en het moderne gezinsleven werd
gemaakt tot ideaal. Dit betekent romantische liefde tussen de echtgenoten en
veel liefde voor de kinderen. Het totale gebrek hieraan in het boek is
natuurlijk significant. Een huwelijk was voor het leven.
Echtscheiden was vrijwel onmogelijk en
kon eigenlijk alleen in het geval dat het te bewijzen was dat één van beide
echtgenoten overspel had gepleegd. Het was natuurlijk ook oneervol om te
scheiden, zeker voor de vrouw, wier taak het was het huwelijk en huishouden
goed te houden. Dit verklaart waarom onberispelijk Anna absoluut niet wilde
scheiden en ook de wanhoop van Termeer om te bewijzen dat zijn vrouw overspel
pleegde of desnoods zichzelf te laten betrappen op overspel. Al met al geeft
het boek een uitstekend beeld van de maatschappij uit die tijd en de problemen
die zich voordeden verscholen onder het ideaalbeeld.
Taakverdeling
Alyssa
|
Werkspecifiek
belangrijk onderdeel/ kenmerk (dus context van de schrijver)
|
Celeste
|
Historische
plaatsing van het werk.
|
Noortje
|
Analyse
van het werk.
|
Paulien
|
Plaatsing
in een literaire stroming. Verslag
opmaken.
|
Bronnen
J.A.
Dautzenberg- Literatuur: Geschiedenis en theorie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten