zondag 5 mei 2013

Boek 3 3L: Het leven van Liedewij (Middeleeuwse werken) (19)

Werkstuk Liedewij


Genre
‘Het leven van Liedewij, de maagd van Schiedam’ is een hagiografie (of heiligenleven). Een hagiografie of heiligenleven is de biografie van een heilige. Het woord hagiografie geeft ook het literaire genre aan. Een hagiografie is een vorm van proza.

Kenmerken
Beschrijving leven
Een kenmerk van hagiografie is dat het leven van een heilige wordt beschreven, historisch of biografisch. In Liedewij wordt het leven van Liedewij van haar geboorte tot haar dood beschreven, met nog een beetje extra informatie over de situatie voor haar geboorte (zoals over haar ouders) en haar toestand na haar dood (zoals hoe haar lichaam eruit zag na haar dood).

Bewondering
Dat er bewondering voor de omschreven heilige wordt getoond is ook een kenmerk van hagiografie. In Liedewij wordt dat gedaan op verschillende manieren, zoals het feit dat Liedewij’s voorspellingen vrijwel altijd uitkwamen. Andere voorbeelden komen hieronder aan bod.

Overtuigen
In het verhaal van Liedewij zijn er mensen die niets geloofden van Liedewij’s levensstijl, maar zij worden steeds overtuigd na een interactie met Liedewij. Zo was er een dominicaan uit Utrecht die zekerheid wilde over Liedewij. Hij testte haar door te vragen op welke manier Gods Zoon mens was geworden. Liedewij antwoordde met de volgende vergelijking:

            ‘Uit de zon ontspringen drie afzonderlijke stralen die samensmelten tot één straal.           Deze stralen, breed aan de kant van de zon, komen samen in één scherpe punt, die in een huis binnendringt.’

Na de uitleg van deze vergelijking, wordt de reactie van de dominicaan omschreven:

            Toen de dominicaan dit had aangehoord, zei hij dat hij nog nooit zon prachtige en          christelijke vergelijking had gehoord of gelezen. Voortaan wilde hij over Liedewij     niets anders horen of zeggen dan dat zij een waarachtige vriendin Gods was.

Dit is een goed voorbeeld van iemand die zowel overtuigd is van Liedewij’s heiligheid als dat hij haar naderhand bewonderd.

Verlossen
Zo zijn er mensen geweest die hun leven beterden of van de duivel werden verlost na advies of toedoen van Liedewij. Er was eens een man die door de duivel ertoe was gezet om zichzelf te verhangen. Liedewij raadde de kapelaan aan om verhanging als penitentie (boetedoening) op te leggen. De duivel zou nooit willen dat iemand zijn boetedoening zou volbrengen, dus de duivel stopte de man zichzelf te verhangen. Zo werd de man verlost.

Ongelovigen worden gestraft
Soms zijn er ook mensen die niet geloofden dat Liedewij heilig was of dat het onmogelijk was voor haar om in leven te blijven op de manier waarop zij leefde, maar dat ook niet inzagen na een interactie met Liedewij. Met deze mensen liep meestal slecht af.

Een voorbeeld hiervan zijn de soldaten die Liedewij martelden. De soldaten waren dienaren van Filips van Bourgondië die naar Schiedam was gekomen. De soldaten gingen later naar Liedewij. Zij beschuldigen Liedewij van allerlei zaken, zoals dat zij s’nachts feest zou vieren, veertien kinderen zou hebben en dat ze de maîtresse van de pastoor zou zijn. Ook sloegen ze haar en scholden ze haar uit. Liedewij’s antwoord luidde:

            ‘Hoe kunt u zo hooghartig zijn om geen rekening te houden met de wonderbaarlijke       werken Gods die u aan mij kunt waarnemen, terwijl u niet eens weet welk oordeel God          over u zal vellen.’  

Nadat de soldaten weggingen uit Schiedam met de hertog, stierven ze allemaal kort na elkaar.

Associatie
Een derde kenmerk van een hagiografie is de associatie met andere heiligen of personages uit de Bijbel.  Liedewij wilde zelf in de voetstappen van Jezus treden. Ze vroeg God vaak om meer kwalen, omdat door haar lijden zielen uit de hel werden gered. Hoe meer ze leed, hoe meer ze deelde in Gods genade. Door Gods genade werd haar lijden draagzamer. Ze kreeg onder andere hemelse visioenen en had uittredingen (zowel geestelijk als lichamelijk). Ze werd bezocht door een engel die door God was gezonden die haar meenam naar allerlei plaatsen bij haar uittredingen:

            Liedewij werd regelmatig naar allerlei plaatsen gevoerd: van de vreugden van hemel       en aards paradijs tot de verschrikkingen van hel en vagevuur, naar de heilige plaatsen   in Palestina, naar Rome en naar vele andere kerken en heiligdommen.


In het verhaal van Liedewij werd ook Gerrit de heremiet (blz 73) genoemd. Gerrit was een jongeman die naar Liedewij kwam om haar te vertellen dat hij een godvruchtig leven wilde leiden en vroeg haar om voor hem te bidden. Ze was hier erg blij mee en voorspelde hem dat hij de eerste drie dagen gebrek zou leiden, maar hij zou, als hij het volhield, na de derde dag troost en genade ontvangen. Deze voorspelling kwam uit toen hij op de avond van de derde dag hemels brood vond. Gerrit ging weg en vestigde zich in het oosten van Egypte.
Gerrit had rond 1423 Liedewij al een tijd niet gezien tijdens goddelijke beschouwingen. Het werd vernomen dat hij de reden daarvan wist; Liedewij gaf zich buitenmatig over aan haar verdriet als één van haar vrienden of familieleden stierf. Liedewij was eerst heiliger dan hij, maar hij streefde haar voorbij in heiligheid.

Andere belangrijke Middeleeuwse kenmerken
Naast dat geloof een centrale rol speelt in ‘Liedewij’, is het geschreven in het Middelnederlands. Hoewel de meeste teksten in die tijd in het Latijn werden geschreven, is het Middelnederlands een kenmerk van Middeleeuwse literatuur.

‘Liedewij’ geeft informatie over de destijdse maatschappij. Geestelijk deden niet alleen maar vrome dingen en er waren veel mensen die zich slecht gedroegen. Wat mij ook opviel was de hoeveelheid en de achteloze manier van het drinken van alcoholistische dranken. In de Middeleeuwen was het gebruikelijk dat wijn en bier veel meer gedronken werd dan bijvoorbeeld water, omdat water in de Middeleeuwen meestal vuil was.


Bijzonder/ kenmerkend
Hetgeen dat het verhaal van Liedewij vooral bijzonder maakt is vooral Liedewij’s levensstijl. Het feit dat ze een ziekbed had van ruim 38 jaar, na een tijd geen aards voedsel meer at, uittredingen had, haar lijden zo geduldig droeg door Gods genade en dat ze in leven bleef met al haar verschrikkelijke kwalen.

Wat ook bijzonder is kenmerkend is, was dat Liedewij deelde in Gods genade. Hierdoor gebeurde allerlei bijzondere dingen. Hoewel ze aan haar bed gekluisterd was, ontmoette ze veel verschillende mensen en bezocht vele plaatsen (tijdens haar uittredingen). Ook gebeurden er veel wonderen, vooral als ze armen hielp. Er werd ook veel nadruk gelegd op dat zij rijkelijk beloond zou worden voor haar lijden na haar dood.

Conclusie
‘Het leven van Liedewij, de maagd van Schiedam’ is een typische hagiografie (of heiligenleven). Het omschrijft het leven van Liedewij, een vrouw die een ziekbed van ruim 38 jaar had. In haar leven gebeurden veel opmerkelijke dingen. Er gebeurden vele wonderen tijdens haar leven. Ze hielp de armen, bevrijdde zielen uit de Hel door haar lijden te dragen en hielp mensen hun leven te beteren. Ze had visioenen en uittredingen, waardoor ze allerlei plaatsen zag, zoals de Hel, Hemel en kerken.

Liedewij was een voorbeeld voor anderen om zoveel mogelijk naar Gods wil te leven en dat je door te lijden zowel jezelf eerder aan een plek in de Hemel helpt als andere zielen uit de Hel bevrijdt. Het moraal is dat als je volgens Gods wil leeft (en misschien daarbij intens moet lijden) dat zeker wordt beloond in het eeuwige leven. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten