donderdag 24 november 2011

1L (2)

In de brugklas moesten we ook een leesbiografie schrijven. Hierin moest worden beschreven hoe jij je hele leven gelezen hebt.

Leesdossier                                                             september 2010
In mijn leven heb ik best veel gelezen. Het begon natuurlijk met het voorlezen door mijn ouders. Pinkeltje, Nijntje, Bert en Ernie en nog veel meer is aan me voorgelezen. Het gebeurde op verschillende tijden en plaatsen, maar ik vond het altijd leuk. Ik weet nog dat ik altijd wilde dat Maurits, papa of mama Rupsje nooit genoeg aan me voorlas. We hebben dat boekje nog steeds.                                                                                                                                                       In groep 3 leerden we lezen en er waren speciale boeken met een avi-niveau. Een avi-niveau is het niveau hoe ver je bent in het lezen. Het ging van avi 1 tot avi 12. In groep 5 was ik als eerste avi uit (samen met Raíf), dat betekent dat je klaar bent met de avi-nivea`s.                                                       Ik las graag en dat was te zien aan de scores van alle leestoetsen. Op mijn rapport had ik altijd een G (Goed) voor technisch en begrijpend lezen (Ik had overigens voor alles goede cijfers) Andere kinderen vonden altijd dat ik snel las. Zowel als op de Entreetoets en de Cito-toets had ik voor taal meestal het hoogste cijfer (de rest was ook hoog).                                                                                                      Ik houd van veel verschillende soorten boeken. Tienerproblemen (drank,drugs, loverboys, tienerbaby`s) Hoe overleef ik, maar ook: de Tweede Wereldoorlog, griezelboeken,verliefdheid, dagboeken (Ezzie`s wereld) en alles waar mijn hoofd naar staat.

Voorlezen in kleutertijd
Voorlezen blijft iets dat tijdloos is. Ook al ben je zestien, het blijft leuk als er iets aan je wordt voorgelezen. Maar je wordt natuurlijk het meest voorgelezen in je kleutertijd, omdat je nog niet zelf kunt lezen. Ik begin helemaal aan het begin. Iets wat ik zelf niet meer weet. Mijn ouders en mijn broer zeggen altijd dat er een boekje was van Bert en Ernie, dat wilde ik altijd dat het werd voorgelezen. Het ging over dat Bert en Ernie naar de supermarkt gingen en dat Ernie een touwtje om zijn vinger deed omdat hij de havermout niet moest vergeten. Ze kwamen in de supermarkt een vriend tegen en leerden je wat een broccoli was. Toen ze weer thuis waren bleek dat Ernie de havermoet was vergeten! Dat boekje is helemaal stuk gelezen. Natuurlijk wilde ik ook dat rupsje nooit genoeg altijd werd voorgelezen. Als iemand het net had voorgelezen vroeg ik vijf minuten later of ze rupsje nooit genoeg wilde voorlezen. Dat boekje, weliswaar een beetje stukgelezen, hebben we nog. Jip en Janneke weet ik niet veel meer over, maar ik denk wel dat het is voorgelezen. Van Floddertje weet ik nog wel, dat Maurits (mijn broer) dat nog eens voorlas. Dat Floddertje nooit schoon kon blijven. Maar natuurlijk was er ook Nijntje, alleen daar weet ik niet veel meer over. Van alle sprookjes herinner ik me Sneeuwwitje en de zeven geitjes het best. Pinkeltje vind ik ook een erg leuk boek dat ik nu soms nog wel eens lees.                                                                                                                                           Zo zie je maar, sommige boeken blijven altijd leuk, net als voorgelezen worden.

Leren lezen
In groep drie begin je met leren lezen. Voordat ik in groep drie zat wist ik al wel hoe je een paar woorden moest schrijven, zoals pop. Het eerste woordje dat we leerden was ik. Daarna kwamen maan, roos en vis. Als je me nu in groep drie zou zetten zou ik een heleboel weer herkennen, omdat nog steeds dezelfde methode wordt gebruikt en omdat dat altijd is blijven hangen. Eerst konden we alleen klankzuivere woorden spellen, omdat we echt met klank werkten (gebeurt nog steeds) M was niet em, maar mmm. In onze schrijfschriftjes leerden we ze schrijven. In groep vier leerden we meer regels, zoals: hoor je een korte klank (a,e,u,o,i) dan schrijf je twee medeklinkers (vossen, hekken) maar bij een lang klank (aa,ee,uu,oo,ie) schrijf je er maar één (eten, lopen) In groep vier leerden we ook hoofdletters. Zo kwamen er steeds meer regels bij. In groep vijf was ik als eerste (samen met Raif) avi-uit. Een avi-niveau is het niveau hoe ver je bent met lezen. Het begint met avi 1 en gaat tot avi 12. Daarna ben je avi uit. Er waren speciale avi boeken met een avi-niveau. Had je avi 6, dan zocht je een boek uit van avi 6. We gingen soms naar de bibliotheek aan de overkant van de straat, maar elke klas had zijn eigen kastje met boeken. Zelf had ik altijd in korte tijd de leuke boeken al uit. Dat komt ook doordat, als ik een boek leuk vind, dan lees ik altijd wanneer ik tijd heb. Dan gaat het lezen heel snel.
In de hogere klassen leerden we meer regels en moeilijkere woorden. Verder leerden we onder andere ontleden. Als eerste in groep 6 kregen we de persoonsvorm en het onderwerp. Daarna het gezegde, dan bepalingen en toen het lijdend voorwerp. Lidwoorden, naam-woorden, werkwoorden en meer van dat leerden we ook.  (en hadden al geleerd) Als laatst kregen we naamwoordelijk gezegde en werkwoordelijk gezegde. De juf zei altijd dat we dat moesten leren omdat als je een andere taal moet leren dan moet dat weten. Ik merk ook dat we daar inderdaad mee verdergaan.
Smaak
Ik houd van veel verschillend soorten boeken. Tienerproblemen ben ik gaan lezen rond mijn tiende, negende. Tienerbaby`s, drank, drugs, loverboys, homoseksualiteit, pesten, ik lees het allemaal. Maar ook meer gewone tienerdingen zoals verliefdheid. Wat ik dan ook leuk vind zijn de meer humoristische tienerboeken. Ezzie`s dagboek is daar één van. In haar dagboek beschrijft ze haar model haar (van bos stro tot geweldig tot ontploft) pukkelgehalte en humeur (In cijfers en van zompig tot zware shock tot zevende hemel) Ik houd dus ook van dagboeken. Ezzie is trouwens de beste vriendin van Rosa, uit de Hoe overleef ik serie. Uit die serie heb ik alle boeken gelezen. Soms is een boek over de Tweede Wereld oorlog ook leuk, ik heb natuurlijk Oorlogswinter gelezen. Griezelboeken lees ik nauwelijks, maar ik vind het toch wel eens leuk. Sprookjes lees ik nog steeds, ik heb een dik sprookjes boek (454 pagina`s, allemaal gelezen) Daarin kwam ik ook een heleboel onbekende sprookjes tegen, de een leuker dan de andere, maar het blijft leuk.
 Van heel veel schrijvers heb ik gelezen. Carry Slee, Francine Oomen, Roald Dahl, Paul van Loon, Tonke Dragt en heel veel meer. Ik heb ook boeken van minder bekende schrijvers gelezen zoals van Bobje Goudsmit en Gonneke Huizing. Ik zoek meestal niet speciaal op schrijver, maar gewoon wat mij een leuk boek lijkt.
Ik lees soms ook gewoon een boek voor volwassenen. Zoals het boek:een reis om de wereld in tachtig dagen door Jules Verne. Ik vond dat een erg leuk boek en wil ook meer van Jules Verne lezen. Reis naar het middelpunt van de aarde en 20.000 mijlen onder zee lijken mij ook leuk. Ik wil ook the phantom of the opera lezen, ik heb de film gezien en ik vond die heel mooi. Die film heb ik voor mijn verjaardag gekregen.                                                                                                                                  Er zijn nog meer boeken die ik wil gaan lezen, zoals alle zeven delen van Harry Potter. Mevrouw Post zegt dat we deel één in het Engels gaan lezen.
Interviewtje
Mijn moeder vindt lezen ook heel leuk, ze houdt van avonturenboeken en boeken over psychologie. Op mijn leeftijd vond zij, net als ik, Jules Verne heel leuk. Ook zegt ze dat ze van dezelfde boeken hield als ik, maar dat er niet zoveel waren in die tijd. Mijn moeder hield ook veel van strips, die waren er in ieder geval genoeg! Ridder Valiant, Astrix en Obelix, Suske en Wiske, Donald Duck en Billy Turf. Later heeft ze ook the phantom of the opera gelezen en alle zeven delen van Harry Potter in het Engels. Nu leest ze ook veel en soms twee boeken door elkaar! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten